Halløj!
Jeg sidder som tidligere beskrevet i mit (synes jeg selv) lækre Brian Gardner Revolution tema, men jeg må erkende at jeg ikke styrer Cascading Style Sheets så godt.
Det er nok nemmest at komme med et eksempel.
http://kulturfoto.dk/2008/07/22/bournonville-pa-pantomimen/
I dette indlæg, nederst nede, arbejder jeg med nogle informationsbokse fx "Blå Bog" og "Baggrund".
Udfordringen går på, at jeg ikke kan få 'margin' og 'padding' til at virke, hverken i IE eller Firefox
Blå Bog's CSS koden ser således ud:
.blaabog {
width: 490px;
background: #99CCFF;
float: left;
margin: 10px 10px 20px 10px;
border-top: 4px solid #1A4E88;
border-left: 1px solid #1A4E88;
border-right: 1px solid #1A4E88;
border-bottom: 1px solid #1A4E88;
padding: 20px 20px 10px 20px;
}
Og alligevel står teksten helt ud til kanten i både venstre og højre side. Burde ovenstående margin-kommando ikke forhindre det?
------------
Den anden ting er at mine bokse i dette tema, ligger fuldstændig "cleanet" op af hinanden. Blå bog boksen ligger lige op og ned af Baggrund boksen. Der troede jeg at padding ville have en effekt, men tydeligvis ikke her?
Er det mon netop begrebet Cascading som gør sig gældende her, nemlig at tidligere kommandoer om margin og padding "overruler" mine CSS-kommandoer for Blå bog og Baggrrund?
Og er det korrekt at det er padding som skal skabe lidt horisontal luft mellem mine elementer?
For jeg har altid savnet en nem både at skabe horisontal luft mellem elementerne på, da html 'break-kommandoen' åbenbart ikke er den rigtige måde at gøre det på?
På forhånd mange tak :-)
Hilsen Peter