Dette er tredie del af min lille introduktion til at lave child-tema.
Første del kan du se her: jeg skal bruge et specielt tema, så jeg har besluttet at lave et barn!
Anden del kan du se her: Jeg vil ændre header og footer i mit Child-tema
I dette afsnit handler det om at ændre i style-sheet.
Child Tema er en overbygning på et eksisterende tema.
Fordelen ved at bruge child-tema er at man kan foretage ændringer som ikke vil blive slettet når der sker en opdatering af WP eller det eksisterende tema.
Samtidig med at et child-tema indeholder dine ændringer og tilføjelser, vil øvrige dele af dit tema blive opdateret når der sker opdateringer af dit grundlæggende tema.
Der er stadigvæk et par ændringer jeg ønsker at foretage til mit child-tema "handbook": Mit tema skal vise sidebar i venstre side i stedet for i højre, og så skal der ryddes op i text-font brugen.
Flytte Sidebar
Sidebar's placering styres i style.css. Så det der her vi skal ind og rette.
Inden vi går i gang så er det vigtigt at forstå at, det der sker når child-temaet indlæses af din WP er at det faktisk overskrive det eksiterende indhold i original temaet med det indhold som du har lagt i child-tema-mappen. Så når vi skal ændre i style.css behøver vi kun at skrive de linier ind som skal ændres.
I Første del af min introduktion blev det vist, hvordan man for at lave et child-tema skal oprette et style.css. og indholdet af dette style.css var begrænset til:
/*
Theme Name: Handbook
Description: Et nyt tema som er Child-tema på TwentyTen temaet
Author: Mikael Boldt
Template: twentyten
Version: 0.1.0
*/
@import url("../twentyten/style.css");/* Efterfølgende vil overskrive de oprindelige farver, fonte, størrelse beskrevet i twentyten */
Så når vi nu skal ændre i vores style.css gør vi det ved at tilføje de ændrede linier nederst i css'en.
(jeg bruger stadigvæk Notepad++ og jeg arbejder stadigvæk på min egen pc, selv om man også kan gøre dette fra WP kontrolpanelet)
Følgende vil flytte sidebar til venstre for indholdet
/*
LAYOUT: Two columns
DESCRIPTION: Two-column fixed layout with one sidebar left of content
*/#container {
float: right;
margin: 0 -240px 0 0;
width: 100%;
}
Jeg har sakset teksten fra den oprindelige style.css og ændret instruksen så den gør det jeg vil have.
Rydde op i text-fonte
Og da jeg nu er i gang, så ændrer jeg også lige alle text-fonts så de alle bliver sans-serif - og ens! - ved at indsætte følgende i style.css:
/* =Fonts
-------------------------------------------------------------- */
body,
input,
textarea,
.page-title span,
.pingback a.url { font-family: "Helvetica Neue", Arial, Helvetica, "Nimbus Sans L", sans-serif; }
h3#comments-title,
h3#reply-title,
#access .menu,
#access div.menu ul,
#cancel-comment-reply-link,
.form-allowed-tags,
#site-info,
#site-title,
#wp-calendar,
.comment-meta,
.comment-body tr th,
.comment-body thead th,
.entry-content label,
.entry-content tr th,
.entry-content thead th,
.entry-meta,
.entry-title,
.entry-utility,
#respond label,
.navigation,
.page-title,
.pingback p,
.reply,
.widget-title,
.wp-caption-text { font-family: "Helvetica Neue", Arial, Helvetica, "Nimbus Sans L", sans-serif; }
input[type=submit] { font-family: "Helvetica Neue", Arial, Helvetica, "Nimbus Sans L", sans-serif; }
pre { font-family: "Helvetica Neue", Arial, Helvetica, "Nimbus Sans L", sans-serif; }
code { font-family: "Helvetica Neue", Arial, Helvetica, "Nimbus Sans L", sans-serif; }
Du kan hente temaet som det ser ud nu her: handbook 3
not a support question