Jeg skal have flyttet wordpress.dk fra den virtuelle server hos Gigahost til en almindelig konto.
Baggrunden er, at jeg vil bruge Multisite til en teamblog (måske flere) og ikke har begreb skabt om, hvordan jeg får det til at spille på en virtuel server. Derudover er jeg træt af, at skulle bruge en mellemmand, hver gang noget ikke spiller på serveren. Der kan gå uger mellem en serverfyr har tid og så fikser han en detalje og så dukker der et andet problem op.
Kort sagt har jeg svært ved at se nogen fordele ved en virtuel server. Og i øvrigt vil jeg have en standardopsætning, så jeg har en fornemmelse af hvordan autoopdatering mv. bør fungere.
Så nu skal jeg kopiere det hele over i den nye konto. Jeg har flyttet en WordPress-installation et par gange, men jeg er altid i tvivl om hvilken backup, der er den bedste mht. indstillinger for "inserts", "droptable" mv. Hvilken type er den mest komplette?
Codex'et siger dette:
http://codex.wordpress.org/Backing_Up_Your_Database
Er den indstilling fin eller findes der en mere grundig?
Så ville jeg jo helst bruge både livrem og seler. Det vil sige kopiere det hele over i et testdomæne (wordpressdanmark.dk) for at se, hvordan det spiller. Også med Multisite.
Og så bagefter flytte det rigtige domæne over.
Men her er jeg fanget lidt. Du kan ikke ændre domæne på en Multisite-installation på en smart måde. Det vil sige under Indstillinger > Generelt:
WordPress-adresse (URL)
Webstedets adresse (URL)
Så kunne jeg jo "bare" ændre det i phpmyadmin, men der er jo altid en lille risiko ved den slags.
Er der en mulighed, som er smartere, eller en anden måde at gribe det an på?