Jeg er bange for, at jeg ikke helt forstår den brugsmæssige forskel på tags og kategorier. Jeg er klar over, hvordan de virker, menøhh... mine brugere kan finde alle poster om et bestemt emne ved at vælge en kategori... og mine brugere kan finde alle poster om et bestemt emne ved at klikke på et ord i en tagwall..ikke? Så er der nogen der kan forklare mig hvad fordelen er ved tags fremfor kategorier?
forskellen på tags og kategorier
(5 indlæg) (3 voices)-
Skrevet 15 years siden #
-
Jeg tænker på kategorier som vertikale, dvs. hierarkiske. En meget naturlig opdeling i dokumenter websider mm.
Tags er horizontale. De går på tværs af kategorier og hierarkier. Så hvis du har en kategori om "hunde" og en anden om "katte", så vil tags som "dyrefoder", "kæledyr", "pasning, og "pleje" give hits på begge kategorier.
Lorelle er, som altid, god for en artikel om emnet:
http://lorelle.wordpress.com/2005/09/09/categories-versus-tags-whats-the-difference-and-which-one/
Skrevet 15 years siden # -
Tak, det var meget oplysende. Jeg var lidt nervøs for at det var et dumt spørgsmål, men jeg kan se at jeg ikke er den eneste der tænker sådan.
Jeg bruger kategorier og tags på den måde, at kategorier er forholdsvis overordnede, mens tags er meget specifikke.
Eksempel:
Et indlæg om Mozilla Firefox vil jeg gøre følgende ved:
Kategorier: Software, Browsere
Tags: software, browsere, mozilla, firefox, open source
Håber det gav mening..(?)
Go' jul :-)
// Lars
Nu har jeg, desværre, ikke rodet så meget med tags endnu, men jeg vil mene, at du skulle droppe kategorien "browsere". Fordi den er rimeligt snæver. Og så tag'e mig fra resten på den måde som du siger.
Min pointe er at afgrænse kategorierne og udvide tag'ene.
Skrevet 15 years siden #
Svar
Du skal være logget ind for at skrive.