Hej
Jeg er helt ny her med wordpress. Jeg har fået wordpress installeret via Surftown. Og det virker fint. Så vidt, så godt.
Men jeg kan ikke uploade billeder og jeg kan ikke installere plug-ins. Når jeg forsøger at uploade billeder, får jeg en meddelelse om, at det ikke er muligt - og om modermappen er skrivbar for serveren? (Jeg har dog forsøgt at ændre et tema via css, og det gik fint nok)
Surftown vil desværre ikke hjælpe med noget, der har med programmer at gøre. Er der mon nogen, der kan være behjælpelig her.
Installation af billeder og plugins
(9 indlæg) (3 voices)-
Skrevet 15 years siden #
-
Hejsa astas
Kan ikke præcis give dig en løsning, men hvis du ikke kan gemme billeder på serveren hos din udbyder, plejer det at have noget med skrive-rettighederne at gøre på filer og mapper på UNIX serveren hos din udbyder.
Det er helt korrekt dit eget ansvar at sætte disse rettigheder via CHMOD kommandoen.
Prøv at læse lidt på CHMOD og tjek om dine biblioteker står som de skal. At læse på CHMOD er en nødvendighed når man skal til at arbejde med WP :-) så under alle omstændigheder er det en god investering.
mvh Peter
se her
http://wordpress.dk/forum/topic/filen-er-ikke-skrivbar?replies=8
og fx her http://codex.wordpress.org/Changing_File_Permissions
Ganske kort kan jeg da lige tilføje at man plejer at tillade næsten al læsning og skrivning af bibliotekerne inden man installerer WP og selvfølgelig mens installationen pågår. Og når installationen så er færdiggjort skynder man sig at CHMOD'e sine bibliotker, så man ikke tillader alle mulige hackertyper at læse og skrive i ens installationsbibliotker m.m.
Det kunne tyde på at du måske har låst rettighederne for meget, så du også forhindrer dig selv i at skrive i bibliotekerne når du uplaoder billeder!? :-)
Skrevet 15 years siden # -
Jeg vil mene, at man skal lade mapperne være efter en installation. Undtagen den mappe, man bruger til upload selvfølgelig - typisk wp-content/uploads. Noget tyder på, at installationen selv giver mapperne den "rigtige" CHMOD.
Hej
1000 tak for de svar. Jeg vil bruge de næste par dage til at 'læse på lektien'. Håber jeg finder ud af detmvh Astas
Nu har jeg kigget på mine rettigheder i FTP programmet. Og umiddelbart ser det ud til at jeg har de rettigheder jeg skal ha. De var sat til 755 - jeg forsøgte at ændre til 666 og 777, men det gjorde ingen forskel overhovedet. Jeg kan stadig ikke uploade billeder eller installere plugins. Selvom de nye plugins bliver uploadet korrekt via FTP, så bliver de ikke synlige på plugins siden og kan derfor ikke aktiveres.
mvh AstasSkrevet 15 years siden # -
Hmm Underligt med billederne.
Plugins kan du heller ikke få til at virke, siger du?
Du siger også at du er nybegynder. Er du sikker på at dine plugins ligger her
http://www.dinwebside.dk/wp-content/plugins/
(og har du et link til din side)
Nogle gange når man unzipper plugins ligger selve filerne et par mapper nede. Så du skal være sikker på at filerne ligger lige nede i den mappe med plugin-navnet, og at det er den mappe du smider i /wp-content/
Nogle gange udpakkes et plugin i en struktur der hedder /pluginnavn/pluginnavn/plugin-filer , og får man smidt den øverste mappe ind, kan WP ikke finde plugin'et.
Det er en klassisk nybegynderfejl, kunne det være dét mht dine plugins?
mvh Peter
Hej Peter
Jeg har nu prøvet at pakke plugin-filerne ud. Det er rigtigt, at de var pakket ind i flere undermapper. Og nu kan jeg uploade. 1000 tak for det!!Mht. billeder har jeg forsøgsvis prøvet at anvende et andet webhotel, som også installerer wordpress. Her er der ingen problemer. Jeg har prøvet at sammenligne de to - men umiddelbart kan jeg ikke finde nogle forskelle i indstillinger. Den eneste forskel er, at den hvor upload af billeder ikke virker hedder version. 2.2.3, mens den der virker hedder 2.2.2. Kan det ha' noget at sige? Er det mon webhotellets indstillinger, der er forkerte. Jeg bruger samme FTP program med præcis de samme indstillinger på begge sites.
mvh
AstasSkrevet 15 years siden # -
Jamen, det var dejligt at høre, så har de to "fejl" ikke noget med hinanden at gøre.
Jeg kan ikke forestille mig at det er versionerne af WP der gør en forskel mht upload af billeder. Du skulle gerne kunne uploade billeder uden problemer i alle versioner af WP uden hokus pokus :-)
Jeg ville også helt klart sige at det er opsætningen af din udbyders server og programmel som gør det. Jeg bruger One.com og har aldrig haft problemer af den art. Men hver udbyder plejer jo at have en hel liste mht. hvordan deres servere er opsat og hvilke versioner af programmel de stiller til rådighed.
Hvis du sammenligner de to udbyderes serveropsætning og software burde du kunne finde en forskel, er mit gæt.
Jeg kan ikke nok om det til at kunne hjælpe dig, jeg kender heller ikke Surftown.
Når jeg har haft brug for hjælp i lignende situationer, har jeg søgt efter andre kolleger der havde en lignende installation hos samme udbyder. Så måske skulle du søge efter andre WP-brugere hos Surftown via div fora, så kunne det være problemet blev hurtigt løst.
mvh Peter
Ang. billederne. Hvilken mappe har du under Indstillinger > Diverse?
Har du fjernet fluebenet i "Organiser mine uploads i måneds- og årsbaserede mapper".
Hvad er CHMOD på den mappe der står under Indstillinger > Diverse?
Skrevet 15 years siden #
Svar
Du skal være logget ind for at skrive.