Om at bruge Child-Tema.
Dette er ikke et support spørgsmål men ønske om at fortælle, hvordan man kan lave et nyt tema på basis af et eksisterende.
Først lidt om mit projekt: Jeg skal lave en online håndbog som udgangspunkt havde det måske været enklere bare at skrive HTML (oversætte MS-word til HTML), men jeg vil gerne benytte WP's søgefacilitet, samt kommentardelen til at gøre håndbogen interaktiv. Desuden skal Håndbogen skal være 2-sproget og med tiden måske på endnu flere sprog.
Egentlig skal temaet bare være lidt kedeligt uden for meget spræl, men dog alligevel stilrent og pænt at se på.
Jeg har besluttet mig for at bruge Twentyten som udgangspunkt, men det er kun fordi style.css og antallet af php-filer er til at overskue - du kan bruge hvilket som helst tema.
1) oprette et child-theme
Der skal ikke så meget til: en filmappe navngivet temaets navn og en style.css.
Og så bruger jeg Notepad++ til at skrive/tilpasse filer.
Mit tema hedder "handbook", så min mappe hedder "handbook".
Jeg har oprettet mappen på min egen pc.
I Notepad++ har jeg åbnet et tomt dokument og her kopierer og tilpasser så følgende:
/*
Theme Name: Handbook
Description: Et nyt tema som er Child-tema på TwentyTen temaet
Author: Mikael Boldt
Template: twentyten
Version: 0.1.0
*/
@import url("../twentyten/style.css");/* Efterfølgende vil overskrive de oprindelige farver, fonte, størrelse beskrevet i twentyten */
Jeg gemmer dokumentet med navnet "style.css"
Nu har jeg i princippet lavet et nyt tema.
Uploader jeg mappen "handbook" med FTP til min WP under "wp-content/themes" vil jeg i mit kontrolpanel kunne se mit nye tema og alt vil virke.
Det var det hele - Sådan!
Men nu vi er i gang, så lad os fortsætte.
2) Lokalisering af sproget
I mappen "handbook" oprettes en ny mappe kaldet "languages"
og i Notepad++ opretter jeg er nyt tomt dokument hvor jeg kopierer og tilpasser følgende tekst:
<?php
/**
* Setup for mit Child Temas tekstdomæne.
*
* Definere tekstdomæne for dette child tema.
*
*/
function my_child_theme_setup() {
load_child_theme_textdomain( 'handbook', get_stylesheet_directory() . '/languages' );
}
add_action( 'after_setup_theme', 'my_child_theme_setup' );
?>
Gem dokumentet som "functions.php" i tema-mappen.
Igen:
Uploader jeg mappen "handbook" med FTP til min WP under "wp-content/themes" vil jeg i mit kontrolpanel kunne se mit nye tema og alt vil virke.
Jeg kan nu i mit kontrolpanel, med pluginen CodeStyling Localization, rette/tilpasse oversættelsen af mit child-tema.
Var det for svært?
hent mit child-tema her
Bemærk at denne version hedder handbook1, men det er for jeg selvfølgelig vil vedhæfte flere versioner efterhånden som jeg arbejder mig fremad.
not a support question