Hej,
Jeg har i længere tid haft et pudsigt problem knyttet til det danske 'æ', jeg ikke har kunnet søge mig frem til en løsning på nogen steder:
I nogle tilfælde vises bogstavet lille 'k' som stort 'K', når det står i kombination med bogstavet 'æ' (problemet optræder ikke med andre danske specialtegn, og det er kun i kombination med 'k', at 'æ' giver problemer).
Svært at forklare problemet præcist, men et konkret eksempel kan ses i denne post: http://bognoter.dk/2016/05/05/bill-clegg-har-du-selv-haft-en-familie/.
I andet afsnit af brødteksten, tredje sætning, optræder ordet 'Kæreste'. I teksten set inde fra min WP-editor står begyndelses-k'et med småt, som det bør være, men det vises med stort (i alle browsere, jeg har tjekket det med).
I tredje afsnit i samme post har jeg manuelt rettet problemet i ordet 'kærestes' ved i wp-editoren at erstatte 'k' med html-koden k så hele ordet er skrevet som 'kærestes'. Det løses problemet, og ordet vises korrekt på hjemmesiden. Men det er jo en noget bøvlet og utilfredsstillende løsning.
Endnu mere besynderligt forekommer det mig, at problemet ikke optræder konsekvent. 'k' bliver ikke til 'K' foran 'æ' i alle tilfælde. Det sker primært, hvis 'kæ' står i begyndelsen af ord, men det sker ikke altid, heller ikke altid i samme tegnkombinationer (f.eks. er det ikke konsekvent, at 'kæreste' vises som 'Kæreste'). Jeg gætter på, at der er en sammenhæng med, hvilke tegn, der i øvrigt står foran eller efter, men jeg har ikke kunnet identificere en systematik.
Problemet optræder enkelte gange også med 'k'efter 'æ' - tilsyneladende kun, når 'æk' efterfølges af punktum. Eksempel i denne post: http://bognoter.dk/2014/08/17/jennifer-egan-sort-boks/ (se slutningen af første sætning i
blockquote-boksen, hvor 'væk.' vises som 'væK.').
Er I stødt på dette problem andre steder? Gode bud på løsninger (udover den manuelle at skrive k som k)?
Er det mon et Genesis/Dynamik-relateret problem?
(Problemet er ikke nyt, men har optrådt på tværs af WP-versioner Genesis-versioner - jeg har bare ikke taget mig sammen til at spørge om hjælp før nu).
resolved