Hej.
Jeg har sider med følsom data, der har adgangskoder.
Men det viser sig at disse data kan man google sig til på Internettet.
Ex. Telefonliste for medarbejdere, man kan komme til efter at have locket sig ind med kode.
Men hvis man i google skriver ordene "telefonliste" og navnet på en medarbejder ... så får man et hit der viser denne liste.
Kan nogen fortælle mig om man på nogen måde kan undgå at data på bestemte sider kan sikres fra at figurere i Google ?
På forhånd tak
John
Sider med adgangskoder
(9 indlæg) (6 voices)-
Skrevet 3 years siden #
-
Hvilken plugin bruger du til at begrænse adgangen med?
robots.txt
er en fil som kan forhindre google bots og andres bots i at indexere din side.Der findes plugins som kan organisere disse se: https://wordpress.org/plugins/search/robots.txt/
Om de virker eller hvordan har jeg ingen erfaring med.
Skrevet 3 years siden # -
Jeg beskytter kun med adgangskode når jeg laver/opdaterer siden.
Fedt med så hurtig hjælp .... går straks i gang. Tak Boldt.Skrevet 3 years siden # -
Så, du bruger ikke Ultimate Member plugin eller lignende?
Grunden til jeg spørger er at Ultimate Memeber gerne skulle forhindre Google bots i de lukkede sider
Nej, alle har adgang til siden. Men personale har sit eget område. Her sign-in med fælles kode. Dette har hele tiden virket upåklageligt. Lige indtil en personale i går prøvede at google sig selv med ordet telefonliste ved siden af sit navn. Hvilket betød at et dokument vi troede var skjult fra alle andre end personalet, kom frem i google.
Så jeg gætter på at din løsning med at sørge for at bots ikke kan indexere disse sider ?
Ahhh ser nu at du mener at Ultimate Member kan løse problemet .... går straks i gang. Tak.
Hej - Du kan bruge yoastSEO (eller et lignende plugin) til at bede søgemaskinerne om ikke at indeksere en side. Marker f.eks siden med telefonlisten med Nej til indeksering. I yoastSEO gør du det nede under Avanceret. Jeg har brugt det på nogle sider, hvor jeg ikke ville have mine billederne på de pågældende sider lagt ud offentligt, og der virkede det efter hensigten. Jeg ved dog ikke, om du kan få siden af-indekseret ved at gøre det, men så kan du bare lave en ny side til telefonlisten, hvor du så siger Nej til indeksering.
Hvis google kan læse data, så kan alle andre også. At ændre på robots.txt eller andre seo-relaterede ting er bare symtombehandling. Du bliver nødt til at finde ud af hvorfor siden kan læses uden adgangskode.
Mvh
Bo
https://mxnord.dkSkrevet 3 years siden # -
Du kan bede robotterne ved google om at undlade at scanne bestemte af dine sider.
Dette giver alle robotter instruktioner om, hvilke stier der skal ignoreres (f.eks. wp-admin-stien), med eventuelle undtagelser (f.eks. admin-ajax.php-filen), sammen med Paraplybutik.dk XML-sitemap-placeringer.
Fordi denne fil er virtuel, kan du dog ikke redigere den. Hvis du vil redigere din robots.txt-fil, skal du faktisk oprette en fysisk fil på din server, som du kan manipulere efter behov.
Mvh
Betinna
https://www.paraplybutik.dkSkrevet 3 years siden # -
Hej.
Jeg har sider med følsomme data, der har adgangskoder. Men det viser sig, at disse data kan man google sig til på internettet. Eksempelvis en telefonliste for medarbejdere, som man kan komme til efter at have logget sig ind med kode. Men hvis man i Google skriver ordene 'telefonliste' og navnet på en medarbejder ... så får man et hit, der viser denne liste. Kan nogen fortælle mig, om man på nogen måde kan undgå, at data på bestemte sider kan sikres fra at figurere i Google?
På forhånd tak, John.
I øvrigt, mens jeg undersøgte dette problem, kom jeg tilfældigt forbi en artikel, der skiftede mit fokus til et helt andet emne - boligsituationen på Islands Brygge. Det var en interessant afveksling fra de tekniske detaljer, jeg havde begravet mig i. For dem, der er interesserede i boligmarkedet eller overvejer at flytte, kan denne artikel være nyttig: her
Hej John,
Det lyder som om, at dine følsomme data er blevet indekseret af Google. For at forhindre dette, kan du bruge en robots.txt-fil til at fortælle søgemaskinerne, hvilke sider de ikke skal indeksere. Du kan også tilføje en meta-tag på de specifikke sider med "noindex", så de ikke vises i søgeresultater. Det er vigtigt at sikre, at alle sikkerhedsindstillinger på dit website er korrekt konfigureret. Overvej at konsultere en IT-sikkerhedsekspert for en grundig gennemgang og løsning af problemet. Husk, at det kan tage noget tid for ændringerne at træde i kraft på Google.
Skrevet 2 years siden #
Svar
Du skal være logget ind for at skrive.
not a support question