Kan godt være jeg giver lidt for hurtigt op :). Da jeg startede med typo3 var jeg faktisk akkurat samme sted. De templates der var på nettet som man installerede var strikket sammen på de mest vanvittige måder, med masser typoscript og 800 siders css filer.
Så de themes jeg har fundet på nettet, er måske bygget op i samme omfang med masser unødvendig PHP og css
Jeg tror du griber dit projekt helt forkert an. Lad være med at starte med at spilde din tid med at forstå temaopbygningen.
Installer din WP og begynd så at bruge det med et standard-tema.
Hvis du så ikke er tilfreds med dit tema så søg blandt andre temaer til du finder det du skal bruge.
Næste trin i udviklingen af din side er når spørgsmål: "Er det muligt at tilføje...?" "kan jeg ændre...?", "Kan jeg fjerne...?" eller "Kan man også gøre dette...?" og her er der hjælp at hente. En af styrkerne ved WP er dette Forum, hvor spørgsmål stilles og besvares.
At et tema indeholder mere end 800 liniers CSS er vel et udtryk for dårlig planlægning og programmering. I øvrigt kan du vel være ligeglad, hvis temaet er u-overskueligt - sålænge det virker.
For mig er det vigtigste i et tema: at det er oversættelsesklar med mulighed for at lave danske tekster vedhjælp af poEdit elle plugin Codstyle Localization og at det kan placere tilføjelser ved hjælp af widget systemet.
Skal jeg ind og rette i CSS ville jeg aldrig drømme om at gøre det i original temaet, men vil i stedet gøre det ved at oprette et child- eller undertema, hvor jeg kun skal holdt styr på mine ændringer.