jeg har oplevet at min side er meget lang tid om at loade. Jeg ved ikke om det kun er hos mig at det sker, men er der noget jeg kan gøre for at gøre min side hurtigere?
jeg er hos one.com.
jeg har oplevet at min side er meget lang tid om at loade. Jeg ved ikke om det kun er hos mig at det sker, men er der noget jeg kan gøre for at gøre min side hurtigere?
jeg er hos one.com.
Synes ikke den er specielt langsom, men her er nogle ting du kan tage et kig på.
swfobject.js bliver hentet 2 gange fra
http://ajax.googleapis.com/ajax/libs/swfobject/2.2/swfobject.js?ver=2.9.2
http://azr-photography.com/wp-content/plugins/vipers-video-quicktags/resources/swfobject.js?ver=2.2
Du bliver også 3 javascript libraries: Scriptaculous (+ Prototype), jQuery og Mootools. Du kan prøve at se om du ikke kan undvære nogle af dem.
Syntes den loader fint.
Sidder ved en 20MB forbindelse.
Fjern alle unødige plugins, det er ikke nok at "kun" deaktivere dem.
Du kan starte med at resize dine billeder - du resizer dem via HTML, og det er ikke just den bedste metode.
Hvad du bruger ca. 1.5Mb billedstørelse på, kan gøres på ca. 3-400kb.
Du loader en masse forskelligt JavaScript - prøv at ryd lidt op i det.
Meget afdet er ikke nødvendigt på forsiden, men hører til på de enkelte posts.
Synes også den loader nogenlunde.
Alt efter hvor meget du er inde i html, css osv. kan du gøre som Jay siger. Du har 7 css filer og 17 javascript filer der bliver loadet på en tilfældig side.
Ellers deaktiver (og slet) plugins du ikke bruger som jopa sagde, overvej at se på at gzippe indhold, se evt. på diverse plugins til at speede siden op. Selvom det, i min mening, er en dårlig vane at bruge plugins til at speede en side op der er blevet langsom af plugins. Nogle gange har man intet valg dog. Bl.a. WP Smush.it (komprimerer billeder) og W3 Total Cache kan anbefales.
Så har jeg fået slettet en del plugins jeg alligevel ikke brugte da jeg lige fik nærlæst hvad det var de gik ud på...
har tilsyneladende installeret dem bare for at se hvad de gjorde og så ikke fået slettet dem igen...
Synes selv at jeg kan mærke en forskel, det hele går lidt hurtigere synes jeg.
mht. billeder der fylder 1.5 mb, så burde de da kun fylde max 500kb, men hvis I kunne henvise mig til nogle der er vildt store, må I meget gerne linke til dem, så skal jeg se at få skaleret dem ned.
mht. billeder der fylder 1.5 mb, så burde de da kun fylde max 500kb, men hvis I kunne henvise mig til nogle der er vildt store, må I meget gerne linke til dem, så skal jeg se at få skaleret dem ned.
Start med alle dem der er på forsiden...
okay, måske forstår jeg ikke lige hvordan man ser hvor stort et billede er, men nu har været igennem 10 indlæg og der er ikke et af dem der kommer over 600kb...
Jeg bruger Google Chrome som browser og her klikker jeg på billedet for at få det i stor størrelse, herefter højreklikker jeg for at at "vise detaljer om elementet"
klikker på billedfilen der er markeret og her kan jeg så se filstørrelsen.
Hvad jeg mener er; de små billeder på forsiden, er egentlig bare de store billeder der er resizet i browseren.
Hvert billede fylder 3-500kb og det er alt for meget! De burde ikke fylde mere end 3-50kb
hmmm, okay, det vil jeg rode lidt med og se om jeg kan lave dem mindre uden at miste kvaliteten.
Men de små billeder er jo egentlig bare thumbnails der kan klikkes på for at få vist det store billede.
Er dit forslag at tage alle de små billeder på forsiden og uploade dem i det lille format og så lader dem linke til det "rigtige" billede for at få vist det i stor størrelse?
Er dit forslag at tage alle de små billeder på forsiden og uploade dem i det lille format og så lader dem linke til det "rigtige" billede for at få vist det i stor størrelse?
Nemlig.
Der er ingen grund til at downloade det store billede, hvis man ikke har tænkt sig at klikke på det.
Har rodet en del med at optimere mit site http://azr-photography.com... bruger super cache og har gjort billederne en del mindre...
Er der nogen af jer der lige har mod på at tjekke siden og se om den kører tilfredstillende for jer, eller om den er blevet langsommere (håber jeg godt nok ikke ;-)..)
Prøv at bruge Firefox med Yslow. Den viser dig loadtider og en række anbefalinger til, hvordan du kan gøre dit site hurtigere.
Næste spørgsmål må vel så være om det er langsomt eller ej... men det er vel kun noget jeg selv kan bedømme ved at besøge andre sites som mit og se hvor lang tid de er om at loade...
Tak for hjælpen ;-)
Du bruger ikke permalinks? whynot?
Om noget er langsomt eller ej? På WordCamp 2010 hørte vi et foredrag ved Frederick Townes. Han nævnte, at der findes undersøgelser af, hvad brugerne opfatter som langsomt. Fx vil en side, der er mere end 6 sekunder om at indlæse altid blive opfattet som langsom. For hvert sekund (eller var det halve sekund), siden er langsommere, mister man 20% af sine besøg. Så kan du jo selv kigge på det.
Jeg husker ikke din side som specielt langsom. Men når jeg nævner Yslow, så skyldes det, at det er godt at konfrontere sig selv med objektive målinger!
Velbekomme! ;-)
Att: Maxemil2
Hvad er permalinks og hvordan kan du se at jeg ikke bruger det?
Ville da mene at mine side links er permanente..
Ja, ok.. skulle måske have skrevet "pretty permalinks"
"http://azr-photography.com/?page_id=20" er ikke "pretty" :)
Du skal være logget ind for at skrive.