Eller best practice eller hvad vi skal kalde det. John og Steffen var lidt trætte af altid at bede om et link, når der bedes om hjælp til et problem. Forståeligt nok.
http://wordpress.dk/forum/topic/add-local-avatars
På et tidspunkt var der også brok over at supporten ikke var god nok. Eller rettere supporten ikke var helt som nogle ville have den og tonen var for skarp. Det var den ikke i mine øjne, men jeg skrev nedenstående tekst, som jeg ville poste som 'sticky'.
Jeg synes, teksten var lidt for lang og lidt for langhåret og problemerne gik lidt i sig selv, så jeg postede den ikke. Men kik på den og så kan vi da sammen rette den til.
___
Velkommen til forummet på wordpress.dk.
Forummet er oprettet til at hjælpe personer, der er har valgt at bruge WordPress og ønsker at blive klogere på dets mange muligheder og dele denne viden med andre.
Forummets kører efter devisen "hjælp til selvhjælp". Alle der skriver i forummet gør det frivilligt og gratis og skriver, hvis de har tiden og lysten til det. Derfor vil hjælpen ofte være et forslag eller et skub i den rigtige retning. Hvis du ønsker deciderede guides eller vejledninger, så kik på codex.wordpress.org eller søg på nettet.
Hvilke krav stilles der til dig?
Søg i forummet før du spørger. De fleste almindelige problemer er besvaret mange gange.
Kom med et link til din side.
Der er stor forståelse for at din side er under uarbejdelse osv., men det er dig der beder om hjælp og for at se problemet og fejlrette på det med f.eks. værktøjer som Firebug, så skal man altså kunne se siden.
Fortæl hvilken version du bruger af WordPress?
Det er essentielt at vide, da mange typiske fejl bliver rettet ved hver ny version og nyere versioner giver andre muligheder end ældre. Sådan er det. Vær forberedt på, at du vil opfordret til at opgradere som det første.
Vær tålmodig
De fleste spørgsmål besvares inden for 24 timer, hvilket er ret flot, faktisk.
Lad være med at brokke dig over svaret
Et svar er bedre end intet svar. Spørg ind til det eller bed om at få det uddybet. Uanset hvor meget vi brænder for WordPress, så har vi alle et liv ved siden af og derfor svarer vi ofte kort og præcist. Er det ikke nok, så spørg. Det er umuligt at kende alles forudsætninger. Nogle skal have et skub andre skal have lange udførlige beskrivelser.
Forvent ikke at vi laver din side for dig
Du har fået WordPress forærende helt gratis. Hvis det ikke er godtnok som det er, så må du forvente at skulle sætte dig ind i det. Det ender de fleste med at synes er både lærerigt og spændende og det er faktisk ikke så svært. Vi har alle været nybegyndere engang.
Lad være med at skrive at du ikke kan php
WordPress er drevet af php, men du kan sagtens lave alt uden at kunne det mindste php. Php overlader vi til udviklerne. I temafilerne er er der php-tags, men kik på dem en ekstra gang og du vil se at det faktisk bare er nogle tags, der henter nogle ting frem på siden. Den kan være en overskrift eller en liste. Disse tags kan gives nogle værdier eller indstillinger og alt det kan slås op. De fungerer faktisk som en slags form-felter.
Skriv klart og forståeligt
Beskriv problemet og ikke alt muligt andet. Brug gerne afsnit.
Meld tilbage til forummet
Del dine erfaringer med os andre. Meld gerne tilbage om at problemet er løst, men endnu vigtige er det at fortælle hvordan.