Syntes jeg vil dele dette med andre der, som jeg, gerne vil lære lidt mere om WordPress, men savner materiale på dansk.
Jeg har i dag fået oplyst at Libris er på vej med et hæfte om WordPress!
Syntes jeg vil dele dette med andre der, som jeg, gerne vil lære lidt mere om WordPress, men savner materiale på dansk.
Jeg har i dag fået oplyst at Libris er på vej med et hæfte om WordPress!
Ja, vi har set forfatteren for bogen reklamere lidt for den her i forummet. Jeg må indrømme at jeg er lidt splittet i spørgsmålet. For dybest set mener jeg at WordPress dokumentation er som skabt til nettet, ikke til det døde papir, og hvis forfatteren ville bidrage til communitiet, så hjælp her i forummet, eller opdatér dokumentationen på WordPress.org.
Min splittelse skyldes flere ting:
1. WordPress er kendetegnet ved utrolig stor åbenhed til deres community, det være sig:
a. via deres forum
b. ved deres fantastiske dokumentation (som jo er en wiki)
b. ved at det er muligt at oversætte til alverdens sprog
c. ved WordPress' tv site
d. ved deres åbne versionering og bugtracking via trac
e. ved alle de sites som komme med fantastiske guides til WordPress
Jeg synes ikke en bog er åben, den koster penge, og mit gæt er, at den langt hen ad vejen vil være fordanskning af meget af det som allerede er at finde om WordPress på nettet i dag.
2. WordPress udvikler sig utrolig hurtigt, og derfor er der mange funktioner som skifter, UI'en bliver også optimeret tit. Dokumentation af WordPress som skabt til internettet, og ikke til print.
3. Jeg tror ikke at forfatteren eller Libris donerer noget tilbage til WordPress af overskuddet fra salget af bogen! Det ville ellers være god stil.
Men jeg synes da det kunne være interessant at høre hvad andre mener om emnet!
2. WordPress udvikler sig utrolig hurtigt, og derfor er der mange funktioner som skifter, UI'en bliver også optimeret tit. Dokumentation af WordPress som skabt til internettet, og ikke til print.
Det er også min umiddelbare tanke; det går så stærkt, at den vil være forældet, det øjeblik den kommer på hylden i butikken.
Men ja, det bliver da spændende at se, hvad de har fået stykket sammen. Det er, om ikke andet, noget andet at have det på tryk end på en skærm.
Jeg overvejede selv at gå i gang med et hæfte på et tidspunkt, men droppede det af de samme grunde, som Thomas nævner. Det går simpelthen for stærkt. Inden den rammer butikkerne er WordPress rykket et par versioner op.
Derudover har de hæfter altid den ulempe, at de svarer ikke på de ting, du virkelig gerne vil have svar på. Efter et stykke tid i hvert fald. Kun det mest grundlæggende. Og fordi WordPress på den ene side er utroligt enkelt skruet sammen, men samtidig utroligt fleksibelt, så er det næsten umuligt at afdække alle de muligheder, samt hvordan du implementerer dem.
Ja, og så er der jo hele html/css-delen, som volder mange problemer, men som egentligt ikke handler om WordPress, som system.
Mark, du har ret. Et hæfte dækker ofte kun det grundlæggende: Mere skal det som regel heller ikke dække.
Steffen, du har ret. Det er noget andet at have en vejledning på papir end på skærm. Og mange mennesker vil helst have det på papir. (Mange vil også helst have det på dansk)
Thomas - jeg bidrager mange steder og på mange måder med at hjælpe folk i gang med WordPress. Og jeg har meldt mig ind her, hvor jeg også gerne hjælper. Bedre hen ad vejen, når jeg får bedre tid.
Mange venlige hilsner
Lisbeth Scharling (som skriver om WordPress til Libris)
Jeg synes, det er en virkelig udmærket idé med bøger om WordPress på dansk. Jeg tror, vi bare skal indse, at der er forskellige behov. Jeg har en søn, der læser til softwareingeniør. Han er mest til online ting, af alle de grunde, der nævnes ovenfor. Jeg bruger også selv online resourcer i udstrakt grad.
Men når jeg skal lære noget nyt, foretrækker jeg, at der er nogen, der har udvalgt det (og kun det) nødvendige stof, præsenteret det i den rigtige rækkefølge og forklaret det, så man bagefter tænker: "Åh, er det kun det!" Det er bl.a. det, som bøger kan.
Det kan godt være, der er noget, der er forældet, når man har lært det, men det er nu engang meget lettere at opdatere eller tilpasse viden, man har, end at lære noget forfra.
Jeg syntes det er en god ide med et wordpress hæfte.
Fordelen ved Libris er også at de ikke er så dyre.
ved ikke hvad hæftet bliver prissat til men typist koster deres hæfter under 100 kr.
og hvis der bare er et godt tip i hæftet er det alle penge værd
/Gandalfdk
Jeg synes - på trods af forbeholdene nævnt her - at det er en rigtig fin ting, at Lisbeth udgiver et hæfte om Wordpress hos Libris.
Det kan nemlig hjælpe endnu flere i gang med at bruge Wordpress i stedet for alle de andre systemer og tjenester derude, som ikke tilbyder samme fordelagtige rettigheder.
Det betyder ikke det store om detaljerne går lidt tabt i sådan et hæfte. Vi er jo her og der og alle vegne online og klar til at gribe bolden, når først folk kaster sig over Wordpress.
Mvh Anders Saugstrup
Jeg er enig med Anders. Jeg kunne aldrig selv finde på at bruge et sådant hæfte, men jeg er heller ikke et øjeblik i tvivl om, at jeg absolut ikke er i målgruppen :).
Men der er nok ingen tvivl om at der er folk derude, som foretrækker at have et sådant hæfte, fremfor at skulle sidde og gøgle rundt på www.
Jeg er enig med alle :)
Dvs. jeg synes lige som Thomas, at hele GPL-tanken fordrer, at (i hvert fald en god del af) pengene fra salget sendes videre til communitiet. Ligeledes GPL-relateret er det, at jeg synes, at hæftets indhold bør spredes ud de steder, hvor folk er. Dvs. Codex, forum, videoer osv. online! Vi vil have indholdet af hæftet her, på WordPress.org eller i værste fald på WordPress.com.
Samtidig mener jeg dog, at en papirudgave er helt fin, hvis der rent faktisk er et marked for det (og det viser Libris' historie, at der er). Dog er det strengt nødvendigt at et sådant hæfte er af ordentlig kvalitet. Og indtil jeg ser andet, vil jeg formode, at Lisbeth er blandt Danmarks mest indsigtsfulde ift. WordPress eller at hun har en korrekturlæser på, der er det (deriblandt nogle af dem herfra, som formodentlig har fået lidt for at gennemlæse?). Jeg ville nok selv have valgt at skrive hæftet som wiki, så alle de kloge hoveder herinde kunne byde sig til af egen fri interesse.
Så alt i alt: 1) Godt vi får dokumenteret WordPress på dansk og 2) det bør også udgives digitalt og gratis.
Og Lisbeth, husk at der er selvjustits denne slags steder. Vi kan se, at du på nuværende tidspunkt
5 gange har efterspurgt hjælp (og fået det)
1 gang har lavet et salgsfremstød for dit hæfte
1 gang har forsvaret dit hæfte (i denne tråd)
0 gange har hjulpet andre
Vi kommer og bider dig knaldhårdt i tæerne, hvis du ikke hjælper herinde, når du er færdig med hæftet og ikke har så forbandet travlt længere :)
René... er det almindeligt på dette forum at lave udførligt regnskab over, om brugerne på dette forum hjælper mere eller mindre, end de får hjælp? :-)
Jeg er i øvrigt ikke helt enig med dig i dit regnskab over mine indlæg.
Jeg har eksempelvis ikke lavet salgsfremstød. Mit svar på en konkret efterlysning indeholdt hverken titel, udgivelsesdato, pris, forlagsnavn, forfatternavn, link eller andet genkendeligt, brugbart og sælgende.
Det indlæg vil dumpe til eksamen i salgsfremstød :-)
Skal vi ikke hellere tælle det med under "har hjulpet andre"
Det indlæg jeg har startet om valg af webhotel vil jeg da også tælle med i den kategori. Vil du ikke?
Jeg har ikke forsvaret mit hæfte. Jeg har derimod skrevet en bemærkning om sådanne hæfter generelt: "[/i]Et hæfte dækker ofte kun det grundlæggende: Mere skal det som regel heller ikke dække."
Deraf kan du ikke engang udlede, om mit hæfte dækker andet og mere end det grundlæggende? :-)
Mange venlige hilsner
Lisbeth
Vil lige orientere om, at jeg i går - i god ro og orden - har aftalt med Libris, at vi ophæver kontrakten om i fællesskab at lave et hæfte om WordPress. Libris vil have mere detaljerede hold-i-hånd-vejledninger, end jeg er indstillet på at lægge navn til. Jeg er overbevist fan af den såkaldte Herskin-metode, hvor man netop ikke guider brugeren tast-for-tast gennem systemet. Og den metode er for langt fra den model Libris bruger i sine hæfter.
Jeg har endnu ikke besluttet, hvad jeg gør med WordPress-manuskriptet.
Mvh. Lisbeth
Jeg har endnu ikke besluttet, hvad jeg gør med WordPress-manuskriptet.
Upload det på din hjemmeside, så kan vi andre få glæde af det.
Jeg opdagede denne tråd for ca. 2-3 uger siden. Og har siden glædet mig til at hæftet skulle udkomme. Men åbenlyst omsonst ...
Alle tiders. :( Finger nedad!!
Hej Lisbeth
Hvis du fortsat gerne vil udgive manuskriptet kommercielt, er det da oplagt at se på mulighederne hos http://myll.dk/
Brian Brandt (også medlem af wordpressklubben som os andre) står bag.
Mvh Anders Saugstrup
Hej Anders
Jeg har ikke besluttet, hvad jeg vil med manuskriptet, som i øjeblikket er ufærdigt. Jeg gør det færdigt i en eller anden form og udgiver det på den ene eller anden måde. Om hæftet bliver uddelt gratis eller til salg vil afhænge af, hvad jeg får tid til.
1000Tak for link til myll.dk som jeg ikke kendte!
Det ser interessant ud og skal studeres nærmere.
Mvh. Lisbeth Scharling
Du skal være logget ind for at skrive.