I den sidste tid har wp-danmark.dk og dermed også forummet kørt med lange svartider.
Jeg hev fat i Morten, som er god til det tekniske og han gik til Meebox, som kikkede på det og nåede frem til, at vi har nogle ting kørende (ajax?), som sænkede svartiderne. Morten kunne dog ikke genskabe det samme på sin server, hvor han havde installeret en kopi af hele wp-danmark.dk.
Skriften på væggen var dog tydelig. Den snart otte år gamle installation trænger til en oprydning og det var oplagt at flytte ind i bbPress pluginversionen i samme hug, da bbPress standalone (som vi bruger nu) i princippet er død.
Jeg satte bare Morten i gang og beklager, at jeg ikke fik meldt tydeligt ud, at nu flytter vi altså rundt på tingene. Det har sikkert stødt nogen, men nogen gange skal der tages en rask beslutning. Særligt, når én melder sig til - helt frivilligt - at lave det omfattende, lettere nervepirrerne og ikke helt nemme arbejde. Så det gjorde jeg.
Det faldt nogle for brystet, at tingene uden varsel blev ændret og visse ting manglede, f.eks. "Favoritter". Andre undrede sig over om de stadig var moderatorer. Morten blev stødt og gik vrede. Og det gik også ret stærkt, så jeg nåede ikke rigtig at gyde olie på de oprørte vande.
Hvorom alt er, så har vi stadig et problem med denne gamle og ikke særligt tidsvarende installation.
Jeg kunne tænke mig følgende:
- Vi afvikler udviklingsbloggen (og dermed multisite-installationen, som jeg er pænt træt af) og bruger i stedet Facebookgruppen WordPress Danmark Admins til dialog om den videre færd for WordPress i Danmark. En beslutning, der faktisk blev truffet efter WordCamp, hvor en lille gruppe samledes og talte om, hvordan vi kan komme videre. Facebookgrupper er nemmere at følge på daglig basis og det havde de tilstedeværende gode erfaringer med.
- Vi fjerner alt fra databasen, undtagen de 11 grundtabeller i WordPress. Ved ikke om det er en god ide eller om det kan lade sig gøre.
- Vi flytter ind i en frisk installation af WordPress
Evt.
- Vi laver en eksport fra bbPress
- Vi importer til bbPress plugin
Jeg synes, vi skal have det hele med over fra hovedsiden, men lytter også til argumenter for, at vi starter fra nul med brugerne. WordPress og bbPress kører brugerne integreret. Der er lige nu 4866 brugere og en del af disse er nok spam-oprettelser. Sådan en nulstilling kommer selvfølgelig til at gå ud over dem, som har været rigtigt aktive i forummet, så det kan jeg sagtens forstå nogen vil være imod.
Jeg ved ikke om forummet, som det er, skal flyttes over i en ny bbPress. Det er en rigtig god ressource, men WordPress er måske også et andet sted nu? Jeg kunne aldrig drømme om at slette det, men ville lade det leve og lukke for nye indlæg, samt lægge en besked på alle sider om at debatterne foregår i det nye forum. Så ville jeg starte med et nyt forum med nye (gennemtænkte) kategorier og bedre styr på tags.
Det er jo ikke noget jeg bestemmer. Derfor lægger jeg hermed ovenstående ud til fællesskabet, og så tager vi den derfra. Kort sagt: Hvad synes du, vi skal gøre?
Og så håber jeg at nogle vil melde sig til at hjælpe med oprydningen. Jeg vil ikke sige, at jeg har den store erfaring med at rydde op i databasen og slette tabeller og den slags. Jeg lytter også gerne til andre forslag end mine.