Det er snart jul og jeg kunne godt tænke mig at lave en julekalender på hjemmesiden.
Jeg har pløjet igennem de gamle plugins, men de er ikke opdateret og virker ikke. Der findes kalenderprogrammer til at booste websalg, men jeg har ikke 1500 kr. Det er til en spejdergruppe, så det skal bare være for sjov. Jeg vil ikke have præmiekonkurrence for jeg skal passe på GDPR.
Jeg har tænkt at gøre følgende:
1) oprette en postkategori "julen2020" som ikke skal have sine opslag vist på forsiden. (Plugin Ultimate Category Excluder)
2) alle 24 poster bliver skrevet på forhånd, men offentliggøres - et ad gangen, kl 00:01 på dagen.
Forsiden af julekalenderen skal være et billede med låger, hvor klik på en låge fører videre til en post, hvis den er offentliggjort. (ikke offentliggjorte vil så give 404 fejl og skal derfor lede til en fejl side eller kalenderforsiden.)
Jeg blev inspireret af dette da jeg så, hvordan Google.docs /slides kan løse opgaven (se Julekalender. (I stedet for at linke lågerne til et slide kan man linke til en post side)
Men det rejser nogle spørgsmål, hvor jeg har brug for jeres hjælp:
a) Hvordan laver jeg et kalenderbillede, så jeg kan få låger til at klikke på?
(Jeg kan måske importere google docs eller et powerpoint som det viste eksempel?)
b) normalt styrer jeg en fejl 404 med en plugin som blot sender besøgende enten videre til forsiden af hjemmesiden, eller til søge-siden. Men her vil jeg jo gerne havde at netop forsøg på at snyde-åbne en låge bliver mødt af en side med en "vred julemand" som fortæller at man skal opføre sig ordentlig - hvis man vil have gaver. Hvordan løses det?
Glædelig forjul