Jeg forstår noget af det, du skriver, men der er så også noget, jeg ikke helt fanger. Din skelnen mellem dotcom og dotorg f.eks.
Først og fremmest: WordPress er et CMS. Det står bare for Content Management System og betyder, at du (i grove termer) kan redigere dit indhold online uden bruge af en html-editor, såsom DreamWeaver, Frontpage eller slet og ret notepad i Windows. Der kommer så lidt forvirring, fordi WordPress er født som et blogging-system, men det betyder sådan set bare, at du laver indlæg i stedet for sider, at indlæggende kan kommenteres og der andre indbyggede funktioner, der er standard for blogs. Indlæggende listes så på webstedet omvendt kronologisk. Det er der ikke noget særligt i, det ser man også på diverse webportaler, f.eks. ekstrabladet.dk.
WordPress bruger også database, og det giver de muligheder, du skitserer. Indholdet er dynamisk. Siderne eller indlæggende ligger ikke på serveren som filer. Indholdet dannes på baggrund af nogle kald til databasen, der så henter indholdet ind på webstedet alt efter, hvordan det er defineret i skabelonerne.
Jeg forklarer måske lidt vel rigeligt i ovenstående, men det er forsøg på at skitsere forskellen på et databaseunderstøttet websted og et html-websted. Og også de muligheder der ligger ved en konvertering eller kravspecificering, om du vil.
Din kravspecificering eller dine overvejelser om, hvad det websted skal kunne, vil være de samme, uanset om du bruger WordPress eller ej. Og det kan da være, at man ender med at finde ud af at WordPress ikke er det bedste. Der er masser af open source cms-systemer at vælge imellem:
http://www.opensourcecms.com/
Kik til venstre under CMS Demo menu og prøvekør nogle, hvis du har lyst.
Men givet de behov, du beskriver, er WordPress et udmærket valg. Det er som udgangspunkt enkelt og overskueligt og ekstra funktionaliteter kan tilføjes nogenlunde nemt. Andre CMS'er er meget avancerede og kan som udgangspunkt alt, hvad du kan drømme om, men er ikke just brugervenlige, Typo3 f.eks. Der har WordPress sin styrke i sin umiddelbare og intutive administrationsdel. Det fik jeg bekræftet, da jeg lavede Børnekulturstedets (nye) websted. Det så sådan her ud:
http://www.bksvesterbro.dk//BKS-filer/forside.htm
Nu ser det sådan her ud:
http://www.bksvesterbro.dk/
Og min kollega Maria, som jeg har samarbejdet med om siden, sidder og rediger og opdaterer den lystigt uden (næsten) at genere mig. Hun ved intet om html og har prøvet Mambo (nu Joomla), hvilket hun synes var svært. Hendes krav var ikke store. Hun ville have en kalender og en mailformular, så det fik hun. Så lavede jeg undersider i Sidebar, fordi det var det, hun havde brug for. Kun forsiden er en blog, og hun ville også have fjernet tidstemplet, hvilket tenderer helligbrøde, og hun sletter indholdet fra forsiden, når hun vil skrive noget nyt, hvilket *er* helligbrøde. Man kunne lave et fint lille arkiv i Sidebar.php og nøjes med kun det seneste indlæg på forsiden, men hun vil have et meget clean websted.
På samme måde kan du jo forklare for briteuro.dk, hvad der er muligt og sætte et websted sammen i forhold til det. Der er jo plugins, der kan lave, stort set, alt. Det er jo den fleksibilitet WordPress har. Du har noget kernefunktionalitet og vil have mere end det, så går du på plugin-jagt. Ulempen er så, at du ikke får noget forærende og bliver nødt til at vove dig ud i skabelonerne og deres tags, men det er ikke så svært, som det lyder, og meget kan sikkert klares med widgets.
Jeg ved ikke, om du blev klogere, eller vi taler forbi hinanden, men dit kravspec er, hvad du kan forestille dig og bagefter se, om det kan lade sig gøre.