Nu dukker WordPress som cms op spørgsmålet op ret tit, så jeg vil give mit bud på en forklaring eller kortlægning. Der kommer jævnligt spørgsmål af denne type:
"Er WordPress et cms?"
"Er det ikke et blogging system?"
"Kan WordPress bruges til at lave en hjemmeside?"
"Skal man bruge WordPress som en blog?"
osv.
Første og fremmest, så er WordPress et cms, altså et Content Management System, hvilket du, som betegnelsen antyder, kan bruge til at redigere og vedligholde en hjemmeside på nettet.
Det er født som et blogging-system, og rygraden i systemet er stadig blogdelen, men efter indførelsen af Sider, gallerier mm. så kan det bruges og minde om mere almindelige hjemmesider.
Der er så en del, der har lyst til at lave en almindelig, eller klassisk, hjemmeside. Fred være med det, selvom jeg ikke forstår det. Det er det, jeg plejer at kalde et visitkort på nettet. Det er måske ok for mange, men ret kedeligt.
I stedet synes jeg hellere, du skulle tænke: hvad vil jeg kommunikere? Og her er bloggingdelen interessant, idet den i sin natur lægger op til at du jævnligt skriver noget nyt, foruden at den også peger tilbage, da de tidligere indlæg ligger omvendt kronologisk i slipstømmen på det nyeste eller i et arkiv eller en kategori, alt efter ens temperament. Der lægges altså op til, at der sker noget nyt på siden foruden, der dannes en historik.
Derudover lægger en blog i sin natur op til kommentarer fra brugerne, samt svar fra skribenten. Ergo har man noget, der lægger op til at involvere brugere og så går man fra noget statisk til noget dynamisk. Der er intet krav om at skrive noget hver time eller hver dag, men som regel får man da skrevet noget i ny og næ.
Hvordan du vil kommunikere på sin side og bruge WordPress til det du man gribe an på mange måder. Igen alt efter temperament.
Den helt klassiske er at have sin blog på forsiden og så nogle sider med statisk information. Det er som regel noget med en kontaktside, en side om hjemmesiden, en galleriside, noget om en interesse, dine børn, dine kæledyr eller andet i den dur.
Du kan også vælge at have flere blogkategorier, hvis du nu ved, at der er nogle emner du typisk vil have en mening om. De kan sagtens fungere som undersektioner på en side. Hvis du ved du vil skrive en masse om hunde og katte, så vil det være to oplagte kategorier. Hvis du bare vil beskrive din hund eller kat, men ikke skrive en lyd om dem i øvrigt, så bruger du, selvfølgelig en Side.
Hvordan griber du så det an sådan rent designmæssigt? Hvis du vil lave et visitkort på nettet, så kan du jo oprette en Side som "forside" og gøre den statisk og så oprette en række andre sider med noget indhold. Så er er alt blogging i WordPress i princippet usynligt. Så bruger man bare "WordPress som cms", så at sige.
Men hvorfor gøre det, når man kan bruge forsiden til en blog med løbende opdateringer i form af indlæg, små artikler, beskeder (jeg har ikke skid at sige, men det går godt) i stedet? Uanset skrivekløe eller ej, så har man da en mere levende side.
Uanset, hvad man vælger, så er det jo rimeligt nemt at finde en template man kan lide. Og i sidebaren eller en vandret menu er det også rimeligt nemt at liste sine sider eller kategorier eller en kombination af begge dele. En del kan klares med widgets, men du bliver først helt frit stillet, hvis du lige lærer et template tag eller to bedre at kende. De er godt beskrevet:
http://codex.wordpress.org/Template_Tags
Derfra er det altså det altså nemt at beslutte om der skal listes nogle sider, kategorier, arkiver eller hvad du nu har lyst til. Eller simpelthen bare smide links ind til sine sektioner om der så er sider eller kategorier. Det er ikke avanceret html du har med at gøre i WordPress (og hjælpen er lige ved hånden her i forummet). Det er h-tags, ul-tags og li-tags du bruger til at lave en menu, og det tager ikke timer at lære at bruge.
Jeg ved ikke, om det er det, du efterspørger Tine, men jeg håber, at nogen er blevet klogere på, hvordan WordPress kan bruges.