Jeg har læst og læst (måske de forkerte steder?) om tagging. Jeg har et særligt ønske vedrørende tags i min WooCommerce-shop og det får mig til at fundere over hvordan tags egentlig fungerer, sådan rent teknisk.
Som jeg har forstået det, har tags to formål:
- Som keywords for søgefunktionen
- Til navigation ved at klikke på et tag
Min shop er med klassiske musik-CD'er (ca. 400 stk.). Jeg har oprettet kategorier for de forskellige tidsperioder og musiktyper.
Hver CD har et antal komponister, kunstnere og orkestre (et par tusinde i alt). For mig og brugerne er det meningsløst blot at tagge med personnavne. Kun for de navne som folk kender (f.eks. Mozart og Anne Sofie Mutter) er lange lister af tags med navne som Jens Jensen, John Smith og.l. ubrugelig.
Jeg vil derfor gerne dåbe mine tags efter følgende system:
- Komponister: "Carl Nielsen (1865-1931)"
- Kunstnere: "Katrine Gislinge, Pianist"
Her er det så jeg mangler teknisk indsigt. Opfattes alt mellem anførselstegnene i disse eksempler som een streng, eller (kan der) søges (der) på de enkelte ord?
Altså: Er der systemmæssige ulemper ved at døbe mine tags som beskrevet?
Problem: Komma bruges jo i forvejen som separator, så det er reserveret. Rent kosmetisk synes jeg bare komma ser pænere ud end med bindestreg, men ok ... kan det ikke være anderledes, så må jeg jo bøje mig.
P.S. Nej, shoppen er ikke online. Derfor intet link.