Hvis man er helt grøn udi html og css, så er det da bestemt ikke en "no brainer", at tilrette et tema. Jeg vil dog stadig holde på, at man kan nå langt ved f.eks. at læse en tutorial eller to på html.dk.
Jeg nævner ikke php, da jeg mener, det ikke er nødvendigt at kende php for at tilrette et tema.
http://www.mattread.com/2005/04/wordpress-is-not-php
De forskellige template tags er godt nok php-koder, men det er virkelig holdt på et absolut minimum. Stort set kun det, der skal til, for at hente indhold fra databasen. Resten ligger trygt og godt i kernekoden. De forskellige tags kan så have nogle værdier, der kan ændres. Lad os sige du vil have din liste med kategorier til at blive listet alfabetisk i stedet for efter ID-nummer, så slår du det tag op, der lister kategorierne og ser, hvordan du ændrer det. Der lidt håndarbejde i det og der skal bruges noget tid, ingen tvivl om det, men jeg synes ikke, det er en stejl læringskurve.
Angående oversættelse, så skal man selvfølgelig lure hvilken tekst fra templaten, der havner på selve websiden og det kan være lidt svært at gennemskue. Hvis man er heldig står der _e foran parantesen på de tekststrenge. At lave datoer om til dansk er til gengæld bøvlet. Det vil jeg medgive. Der må man spørge.
Det er også en stor hjælp, hvis man bruger en teksteditor, der farver koden. Så ser man nemmere, hvis der mangler en parentes eller lignende, idet koden skifter farve, hvis der noget galt. Nogle anbefaler notepad2, som er en udvidelse af notepad. Jeg har ikke prøvet det, men det må næsten være det enkleste værktøj til at gøre koden mere tydelig. Der er også notepad++, som er endnu mere avanceret.
Derudover er det bedste råd, at lave én rettelse ad gangen og tjekke siden med det samme. Husk at trykke f5. Hvis noget er gået galt, så gå et skridt baglæns og så burde tingene falde på plads igen.
Og du har ret i, at man altid skal poste et link til sin side. Ellers er det umuligt at vide, hvad der skaber et problem og hvordan det kan løses.
I øvrigt flotte sider, du linker til. Lidt anderledes, men pæne temaer. Jeg har ikke set dem før i hvert fald.