Hej WP folkens...
Jeg har påtaget mig opgaven at skrive Libris' Wordpress hæfte, og jeg vil egentlig gerne inddrage jer alle lidt i det - og vil prøve at imødekomme lidt punkter i en eventuel debat omkring et WP hæfte.
#1 - Bliver den gratis og hvorfor ikke
Skulle man forholde sig til Matt Mullenweg, så skulle alt der vedrører WP jo helst være gratis, men det bliver denne bog ikke :-). Der er omkostninger ved en trykt udgave, og et forlag trykker jo ikke noget uden en form for gevinst.
Matt siger også selv, at der ikke er noget i vejen for at tjene penge på service og andet i forbindelse med Wordpress - det er helt indenfor GPL licensen.
#2 - Bliver bogen ikke hurtigt forældet
Det er klart, at bogen på et tidspunkt vil have ting beskrevet, som ikke længere helt er magen til hvordan det reelt ser ud i WP. Jeg tror dog ikke på, at vi ser en så radikal ændring af administrationen som vi fik det i 2.7. Så det er små-ting der fremover vil ændre sig.
Jeg er også af den holdning, at tingene burde ligge online, så man løbende kan ændre i dem, men derfor ser jeg stadig et behov for et hæfte om Wordpress.
Jeg underviser hold i Wordpress på IBC, og der har jeg masser af kursister, som meget hellere vil sidde med et hæfte i hånden og lære Wordpress, istedet for at skulle læse det på skærmen (ikke alle er lige gode til at skifte hurtigt mellem vinduer :-)).
Den måde som Libris ofte præsenterer læring i deres bøger er helt i stil med den måde som jeg synes er bedst at undervise i - med mindre man alligevel konstant skal hænge over nakken på kursisten og forklare hvordan man gør tingene.
#3 - inddragelse af Wordpress community
Jeg er klar over, at denne bog faktisk kommer til at præsentere Wordpress udadtil, da Libris bøger ofte er det første folk investerer i når de skal lære noget om et emne. Derfor synes jeg det er vigtigt at denne bog bliver skrevet så optimalt som muligt for at alle der læser den, synes at systemet er det bedste og hellere vil benytte WP fremfor ex Joomla :-).
Derfor håber jeg at jeg kan få kritisk hjælp fra WP communitiet...
Det første jeg skal have på plads, er indholdsfortegnelsen, hvilke emner skal med og hvilke skal ikke med. Husk på, at denne bog skal beskrive de mest basale ting i Wordpress, og vil ikke komme i detaljen med fx hvordan man redigerer et theme...
Min tanke indtil nu om indholdsfortegnelsen:
Introduktion til Wordpress
Fordele ved Wordpress
Hvilken Wordpress platform til hvad
Egen hosted version
Hosted version
Hvad er blogging
Installation af Wordpress egen hosted version
Domæne og webhotel
5 minutters installationen
Overførsel af filer
Mysql database