Jeg har ændret theme på min blog og er så småt ved at være tilfreds. Dog kan jeg ikke finde ud af hvad jeg skal ændre for at få overskriften på bloggen (h1) og Blogindlæggenes overskrift (h2) nogle andre farver uden at ændre på alt det andet også... Kan I hjælpe mig?
Farver
(17 indlæg) (6 voices)-
Skrevet 4 years siden #
-
Du skal rette i filen style.css
Stines Blog kan ændres i linierne, der starter med "#header h1". Hvis du vil ændre farven til gul, kan du skrive "color:yellow;" mellem tuborg-paranteserne. Der er flere "#header h1", som definerer overskriften som link, når man holder musen over mv.
Blogindlæggenes overskrift kan ændres med ".posttitle h2 a" og igen "color:yellow;" mellem tuborg-paranteser.Skrevet 4 years siden # -
Personligt foretrækker jeg at angive farver med hexkoder, selvom red, green, yellow osv. er gyldigt. Hexkoder giver bl.a. langt flere mulige farver. Yellow er fx i hexkode #FFFF00.
ColorDetective er et nyttigt værktøj, til at finde en farves hexkode. ColorZilla er en extension til Firefox, som også kan være nyttig.
ColorDetective er godt nok et dødt projekt, men den sidste version virker fint, og kan hentes fra min blog.
Søren Hugger Møller - http://spiri.dkSkrevet 4 years siden # -
Jeg vil også helst bruge hexkoder - men problemet var mere hvor det skulle stå henne. Jeg prøver lige igen :) Tak! Jeg har et par programmer der kan lave koder til farverne, så det burde være muligt.
Skrevet 4 years siden # -
Så er titlen på bloggen ændret - men jeg kan ikke finde den der styrer overskrifterne på indlæggene - jeg kan ikke finde "posttitle h2"... Kan den hedde noget andet?
Den kan hedde en helt masse med "h2" i. Eventuelt du bare har en global "h2", som dermed ikke hedder andet end netop blot "h2".
Jeg har denne h2 - men da jeg prøvede at rette i den sidst ændrede den det alle steder (mener jeg)
*/
h2
{
font-family: 'lucida sans unicode', Georgia, Verdana, Arial, Serif;
}/*
Æhhh. Præcis :)
Ved selv at oprette ".posttitle h2 a" i style.css opnår du at kun indlæggenes overskrifter skifter udseende. Ved at ændre "h2" slår det igennem alle steder, også hvis du har brugt h2 inde i indlæg eller andre steder. Men ja, lige her og nu har det samme effekt.
Du er opmærksom på, at den er "ghosted", det vil sige bortmarkeret med */ før og /* bagefter..
Jeg har selv "ghosted" den for at være sikker på at I kunne læse koden :)
jeg kigger på det en af dagene - har vanvittig travlt og orker ikke at rode med det nu...
Ghosted er et dejligt ord. Det er dog ikke nødvendigt med css-kode i forummet.
SÃ¥dan her :)
Jeg har testet det på din side (http://blog.aforismen.dk/)Da det er hyperlinks bliver "stylen" for
<a href=""></a>tag'et den dominerende. Den bliver nemlig indlæst sidst.
Forstil dig:<h2><a href="">Indlæggets overskrift</a></h2>Jeg har sat link og visited sammen. Det samme gælder hover og active.
Sådan er det sat på på de ander hyperlinks i dit tema.
Du må sige til hvis jeg vrøvler.Du skal erstatte:
h2 {
font-family:'lucida sans unicode',Georgia,Verdana,Arial,Serif;
}
Med dette:
.posttitle h2 a:link, .posttitle h2 a:visited
{
color:#000000;
}
.posttitle h2 a:hover, .posttitle h2 a:active
{
color:#ff0000;
}Så kan du selv tilpasse farverne som du ønsker.
Edit: Det driller lidt med at få vist html'en som jeg vil, men jeg håber du kan gætte dig til det rigtige. CSS'en er som den skal være.
Edit2: Så skulle den vist være der :DSkrevet 4 years siden # -
Jeg havde slet ikke set dit svar Thomas, beklager. Jeg har lige prøvet at lege med det, men jeg kan ikke få det til at virke :(
Nu virker det helt som det skal, tusind tak :)
Perfekt :)
Hvis du har gjort noget andet end det vi har forslået, kan du da lige dele det med andre nysgerrige WP'ere :)
Jeg tror, at jeg først fik kopieret koden forkert ind, men det ser sådan ud og virker både i firefox og explorer:
.posttitle h2
{
text-transform: uppercase;
font-family: 'trebuchet ms', lucida sans unicode, Georgia, Arial, Bookman Old Style, Verdana, Serif;
}.posttitle h2 a:link, .posttitle h2 a:visited
{
color:#44615C;
}
.posttitle h2 a:hover, .posttitle h2 a:active
{
color:#44615C;
}Tænkte slet ikke på at dele, tak fordi du mindede mig om det :)
Skrevet 4 years siden #
Svar
Du skal være logget ind for at skrive.
not a support question