Hvad er et child-theme, og hvad gør det?
Hvis du downloader et tema til din pc vil du se at temaet består af en masse filer.
F.eks.:
style.css, header.php, footer.php, functions.php, content.php, comments.php, category.php, search.php, og mange flere, afhængig af temaets opbygning.
De mange filer gør det nemt at ændre i temaer. Hvis du ønsker at ændre fejlvisningen ved ERROR 404, så ændrer man det i 404.php
Og hvis man som jeg, ikke ønsker at slæbe rundt på kommentar-felterne så sletter jeg linket til comments.php i content.php.
Ændringer lægges i style sheet; også videre.
Men, når WP opdaterer, opdateres også temaerne. Det kan være fordi der er lavet en ny generel funktion, eller at der er fundet et hul i kodningen som gør at temaet ikke kan samarbejde med plugins, og andet.
Når temaer opdateres slettes dine rettelser og tilføjelser, hvis du lægger dem i original-temaet, og det ville give dig unødigt meget ekstra vedligeholdelses-arbejde.
I stedet har WP opfundet child- eller under-temaet, hvor du så kan lægge dine ændringer uden at de slettes ved opdatering.
Systemet foregår på den måde at wordpress først indlæser det originale (opdaterede) tema og efterfølgende indlæser dit undertemas tilføjelser. På den måde forbliver dit original-tema altid opdateret.
I erkendelse af at mange kun foretager ændringer i Style sheet har wordpress nu lavet en genvej til rettelser i det de kalder for Ekstra CSS som er tilknyttet alle temaer.
Man kan så diskutere om, hvad er mest rigtigt: at skrive elementhøjder til 0 (nul) eller helt at fjerne elementet fra temaet.
Du fik den nu det nemme svar: skriv en tilføjelse i Ekstra CSS.
Jeg tror det rigtige svar ville være at oprette et undertema, kopiere header.php over, og slette det unødvendige element der.
Der findes gode plugins som kan oprette undertemaer samt overføre de filer som man ønsker at rette. Jeg selv bruger: Child Theme Configurator