Alle cookies skal beskrives med formål og mål jfr loven.
men hvordan finder jeg ud af hvad de laver, og hvor de kommer fra
Hvordan finder jeg ud af om mine plugind bruger cookies
(2 indlæg) (2 voices)-
Skrevet 8 years siden #
-
Rent teknisk kan cookies deles op i to typer. Den ene type kaldes “sessioncookies”. De holder styr på, hvad du f.eks. har lagt i din indkøbskurv, mens du navigerer rundt på hjemmesiden. “Sessioncookies” gemmes ikke på din PC, men forsvinder når du lukker din web-browser. Der findes en anden type cookie som kaldes “permanent Cookie” og den gemmes som en tekstfil på din PC i ca. en måned. En “permanent Cookie” er med til at hjemmeside-serveren kan genkende din PC næste gang du logger ind på vores hjemmeside.
Wordpress (standard installation) etablerer kun cookies på brugerens pc til at identificere brugere der kan logge ind eller kommentere på din side.
Men, lige så snart du har plugins som har noget med facebook, instagram, google, ... så er du ude i noget med tredje-parts cookies og så er det svært/umuligt at sige noget om hvad der gemmes.
Jeg har i min firefox browser installeret pluginen Lightbeam. Med den kan jeg se forbindelser fra min hjemmeside til omgivelserne.
Besøgte lige ekstrabladet.dk. Lightbeam tæller 37 forbindelser når jeg forbinder og 3 forbindelser når jeg afbryder forbindelsen!
Til sammenligning har min egen webshop kun forbindelse til Google analytics for statistik og Google fonts. Og, når jeg bevæger mig ind mod indkøbskurven kommer der forbindelse til Google Maps for at kunne hjælpe med adressering og til pakkelabels.dk for at hjælpe med GLS udleverings-kiosk og porto.
Skrevet 8 years siden #
Svar
Du skal være logget ind for at skrive.
not a support question