Jeg var med begge dage - var i København fra fredag formiddag til søndag sidst på dagen (kommer fra Ringkøbing).
Jeg har et mindre webdesign firma i vestjylland - Solsikkehaven Webdesign - og leverer fortrinsvis Joomla baserede hjemmesider - men er også begyndt på Wordpress hjemmesider - til virksomheder og foreninger, udelukkende i det vestjyske område. Joomla og Wordpress har hver deres fordele.
Jeg fik mange interessante samtaler med andre ligesindende (f.eks. Oliver fra Webmatros.dk, men også andre meget snakkesagelige mennesker) om Wordpress, Joomla, nyhedsbreve og iøvrigt alt det der foregik på WordCamp.
En stor tak til hele holdet bag WordCamp, der på kort tid fik arrangeret et solidt, velgennemført arrangement.
Det var også "sjovt" at møde Morten fra Drupal, selvom man måske nok lige synes, han trænger til nogle piller til at styre hans helt igennem store engagement og hans smittende glæde og humør. Måske hans hund også lige skulle have lidt af de samme piller, men det var da en rigtig sød hund :-)
Hvorfor nævner jeg Morten ? - jo, han foreslog, at fra næste år skulle man samle Camp's til Copenhagen Camp istedet. Der er 2 problematikker i dette: 1) vi er et mindre community, der godt kan blive lidt opslugt af de/det andre (drupal er formentligt 4-5 gange flere) og 2) Hvis vi fra Jylland/Fyn skal engageres til næste år (vi var ikke ret mange), så skal næste WordCamp ligge i Trekantsområdet eller Århus. Brian underviser f.eks. på IBC i Kolding (korrekt, Brian ?) - og der kan man måske få sponsoreret et par lokaler i en weekend til næste år.... Vi har brug for at vi er "os selv", ikke en underdel af et mega arrangement. Bare min holdning! Når det med lokationen er sagt, så skal vi også se realistisk på muligheden for flest mulige deltagere. Hvordan man kan survey dette, er et godt spørgsmål, de her "er der stemning for dit eller dat spørgsmål" giver sjældent korrekte svar, desværre. Men jeg er også villig til København igen til næste år, hotelmorgenmad er altid godt :-)
Til næste år skal vi have flere sponsorer ind over. Noget tidligere. Første gang er vanskeligt og alt er nyt - billetbestilling: kunne foretages meget nemmere med andre værktøjer (f.eks. Eventbrite) og vi kunne godt betale det dobbelte, f.eks. 200-250 kroner kunne man da godt betale for et weekend arrangement med morgenmad og frokost, kaffe, te, vand etc. Måske kunne man give rabat (eller gøre entré gratis til folk som var nødt til at bruge penge på overnatning (jeg tænker på private fra Jylland og Fyn, sådan een som mig med et firma har jo ingen problemer med at betale et beløb for at deltage i et arrangement samtidig med hotelovernatninger etc.).
Dette års arrangement var velgennemført. Rigtigt godt, alt så ud til at klappe - og oplægsholderne var i hopla. Frederick Townes var en fornøjelse, man fik virkeligt noget at tænke over og gå hjem og arbejde med.
Jeg kunne godt tænke mig, at arrangementet indeholdt begynder/avanceret spor istedet for bruger/teknik. Og at der kom "hands-on" forstået på den måde, at oplægsholderen GJORDE noget undervejs. Eksempel: Hvis vi til næste år skulle fremvise W3 Total Cache, så skulle man sætte et nyt wordcamp site op med indhold, installere W3TC og opsætte dette. Installere en FTP/local server CDN service osv. Checke hvordan var optimeringen før alt dette (base wordcamp installation) og bagefter. .... Bare som et tænkt eksempel, det samme kunne gøre sig gældende for mange andre ting, f.eks. et "10 plugins som vi installerer og opsætter" - det ville både kunne bruges for de mere basale plugins og for de mest avancerede. Eller hvad med "Vi bygger et flot child-theme baseret på Thematic på 2 1/2 time og gennemgår undervejs faldgrupperne og mulighederne. (Very-High-Paced, men alligevel muligt). Og der må gerne være noget til begge ender, f.eks. "Fra 0 til Wordpress på 2 timer" og i den anden ende noget hardcore nørd stuff. Jeg foreslår altså, at hver session skal vare noget længere, men gå mere hands-on og i dybden. Der kan også være sessions der varer samme tid som i år (så kan der være måske 2 sessions i det tidsrum een af de store sessions løber i et andet lokale f.eks.
Alt i alt en meget interessant weekend, som jeg var meget glad for at deltage i.
Endnu engang en stor TAK til initiativtagerne.