Det lykkedes nu at få det hele til at virke.
tak for hjælpen!
Nedenfor er en længere udredning af hvad jeg har gjort og observeret.
Problemet er at wordpress består af 2 ting:
et program skrevet i php og uploadede filer, som tilgåes med for-eksempel FileZilla, og
en database som består af mange tabeller og som kan tilgåes ved hjælp af browseren og phpMyAdmin.
Programmet blev opdateret, ved at jeg fulgte anvisningerne som jensnyhavn linkede til i mit spørgsmål http://wp-danmark.dk/forum/topic/kan-jeg-l%C3%A6gge-en-ny-installation - og det virkede med det samme.
Værre var det med databasen.
Alt mit arbejde har foregået i databasen. Egentlig var det kun i to af databasens tabeller som der skulle arbejdes i: wp_posts og wp_postmeta.
Men ligesom programmet bliver opdateret, så bliver databaserne det også. Det vil sige, tilføjelser i form af nye tabeller er let nok, fjernelse af kolonner i tabeller er egentlig også godt nok, fordi i det bagud-konvertible bliver disse bare slettet i de nye tabeller, men forbliver in-aktive i de gamle wp-udgaver. (der tilføjes heller ikke nye kolonner i eksisterende tabeller, men der laves en helt ny tabel i stedet, for at holde fast i det bagud-konvertible)
Eksempel: i min gamle wp_posts har jeg en kolonne som hedder: post_category.
i de nye systemer er disse oplysninger lagt over i en ny tabel: wp_term_relationships. (dette gør det lettere at tilføje poster til flere kategorier på en gang og giver en hurtigere søgning)
En anden, måske mere banal opdagelse jeg har gjort, er at: hvis du eksporterer tabeller som CSV kan du vælge "CSV og "CSV for MS-Excel" så vælg CSV og arbejd i OpenOffice/LibreOffice. De gange jeg har forsøgt med MS-Excel er det altid gået galt: tabellerne kan ikke importeres igen af phpMyAdmin.
Vær også opmærksom på at CSV filer ikke indeholder generelle tabel-informationer, så importer direkte til den givne tabel ved at erstatte indhold i den eksisterende tabel i stedet for at lave en ny tabel.
At have tabeller som CSV har den fordel at man kan hurtigere tælle rækker og finde forskilligheder.
Men, ellers har jeg mest arbejdet i tabellerne, som SQL, med notepad++ som med søg/erstat funktionen var i stand til at finde og rette alle 7322 æ’er, 13687 ø’er og 12852 å’er med få klik. Problemet for mig var dog at finde alle image-navne som indeholdt æ, ø og å og så erstatte dem med ae, oe og aa, men det var et nørkle-arbejde og tog blot tid.
I andet forsøg på at rette fejlene var jeg mere forsigtig med at tjekke og tage backup af databasen løbende, men har ikke haft problemer af nogen art.
Alle mine tabeller er nu ændret fra latin1_swedish_ci til utf8_general_ci
Endelig har jeg også været igennem en omdøbning af alle billed-filer. Dette blev klaret med IfranView som i Batch-delen af programmet har en funktion som kan omdøbe filer ved kun at omdefinere enkelte bogstaver. Så omdøbningen skete på egen pc inden de blev uploaded til den rette wordpress mappe på webhotellet.