findes der et plugin, som kan opfylde de nye krav om information til bruger og evt. accept af cookies
mvh., hansjuul
findes der et plugin, som kan opfylde de nye krav om information til bruger og evt. accept af cookies
mvh., hansjuul
Her er jeg også super nysgerrig - er selv tæt på at lave en "amino", men vil jo egentlig gerne tilbyde en ordentlig løsning.
I kan læse lidt om cookies her
http://minecookies.org/skabelon-til-cookie-og-privatlivspolitik
Mvh Jakob
Jeg fandt noget på dette link: http://wordpress.org/extend/plugins/eu-cookies-plugin/
Jeg forstår dog ikke engelsk på højt niveau, og kan derfor ikke vurdere det godt nok, måske nogen kan 'forske' lidt, evt. afprøve om det dur?
Hej
Evt. kan dette plugin bruges til at henlede den besøgendes opmærksomhed på brugen af cookies:
http://wordpress.org/extend/plugins/cookie-warning/
Jeg har skrevet et lille indlæg omkring lovgivningen vedrørende privatlivspolitik, som kan ses på dette link, hvis det har nogen interesse.
Hovedpunkterne i artiklen er:
- Skabelon til udformning af privatlivspolitik
- Vejledning til udfyldning af skabelonen
Der ud over, kan lovteksten læses her. Lovteksten følges ligeledes op af en vejledning.
Håber det kan hjælpe :)
- Frederik
Ja, mange tak for linket, Frederik, det ser ud til at være det jeg har ledt efter, jeg vil hellere bruge et plugin end selv udfylde skabeloner, det er jeg ikke skriftklog nok til. Ved nogen om advarsler og dialog kommer op på dansk? Eller det kræver loven måske ikke?
hansjuul
I grove træk, så skal du ifølge lovgivningen oplyse brugeren omkring ALLE de data du indsamler og eventuelle filer du gemmer på brugerens terminaludstyr.
Dvs. Hvis der er tilknyttet et statistik system til din hjemmeside, fx fra din udbyder eller Google Analytics, så skal du informere brugeren omkring hvilke informationer der indsamles. De fleste statistikprogrammer indsamler ip-adresser (som regnes for personlige oplysninger, da de kan anvendes til at finde tilbage til en bruger), klikhistorik, dvs. hvordan brugeren navigerer på siden, og lignende oplysninger.
Du skal derfor i din privatlivspolitik informere omkring disse ting. Du skal også oplyse brugeren om hvilke cookies der gemmes på computeren, samt hvad de anvendes til. Fx til at gemme loginoplysninger.
Du skal også informere om hvad DU anvender disse oplysninger til, samt hvor længe du opbevarer dem.
Det stiller utrolig store krav til den "almindelige" webmaster, hvis man benytter systemer som fx WordPress, Joomla osv. da man her skal gøre sig det klart, hvilke cookies der anvendes.
Jeg vil råde dig til at læse skabelonen til udformning af en privatlivspolitik. Den er forholdsvis ligetil.
- Frederik
Det er en stor skabelon på 13 sider, som det er svært for mig helt at komme til bunds i.
Derfor har jeg valgt at installere det plugin, som du anbefalede i dit andet indlæg, nemlig Cookie Warning. Det er let at redigere i og virker fint uanset hvilken side man kommer ind på. Det er måske ikke overvældende kønt, men bare det virker.
Det kan ses ved at klikke på mit navn og derefter tilgå min hjemmeside. Jeg hører meget gerne kommentarer til plugin'et.
mvh., hansjuul
Jeg kan sagtens følge dig i, at det er en kæmpe mundfuld. Det er selvfølgelig også bedre at give nogen information omkring brugen af cookies frem for slet ikke at informere brugeren, men hvis du vil efterkomme lovkravet, så er det ikke nok bare at skrive, at man anvender cookies.
Det er nødvendigt at beskrive hvorfor man anvender cookies, hvor længe de gemmes på brugerens computer samt hvordan de undgår at cookies gemmes på deres terminaludstyr.
Derudover skal man også informere om, hvilke andre personlige oplysninger der gemmes, fx navn, e-mailadresse ved brugertilmeldinger samt tilmeldinger til fx nyhedsbreve. Også ip-adressen betegnes som en personlig oplysning, så hvis du eller din host indsamler ip-adressen til statistisk brug, skal dette også oplyses til brugeren.
Man skal også huske at oplyse hvor længe informationerne opbevares, samt hvordan de opbevares, og om oplysningerne er offentligt tilgængelige via din hjemmeside.
Jeg snakkede med både it- og telestyrelsen samt erhvervsstyrelsen for at forhøre mig om, hvordan almindelige hjemmesideindehavere skulle forholde sig til denne nye lovgivning, da den blev vedtaget. Deres svar var meget svævende dengang, da de ikke rigtig viste hvordan de kom til at forvalte lovgivningen. Dog sagde de, at det var vigtigt at man informerede om informationerne, der indsamles på ens hjemmeside, samt hensigten med dette.
Jeg synes det er fuldstændig tåbeligt med denne lovgivning, da også små personlige hjemmesider nu skal have en privatlivspolitik - men dette er bare min personlige holdning. Når loven er der, bliver vi jo nødt til at følge den. Selvom det kan være svært, hvis man hverken er itekspert eller jurist, som kan formulere en meget formel privatlivspolitik.
Jeg har selv forsøgt at tage udgangspunkt i den førnævnte skabelon, og I er velkomne til at se hvad jeg er nået frem til. I kan se privatlivspolitikken for FSLab.dk på http://www.fslab.dk/privacy
- Frederik
Ja, det levner ikke almindelige mennesker ret mange chancer. Loven skal selvfølgelig holdes, men heldigvis bruger jeg ikke så mange tjenester. Google analytics har jeg slået fra for nogen tid siden, min host må kunne oplyse mig om det der opsamles fra den kant, så mangler jeg Wordpress kommentar cookies, det må nogen ligeledes kunne informere mig om. Jotform kan muligvis oplyse mig om sine cookies, det kan evt. helt udelades.
Jeg var inde på medicin-it, der var ingen information overhovedet, så der er lang vej endnu før offentlige myndigheder selv overholder loven.
Ja, vi får se hvordan det hele udvikler sig, man kunne også vende tilbage lidt simpelt html eller helt skrotte den hjernegymnastik det er at udgive en hjemmeside, uddanne mig til it-ingeniør eller jurist for en simpel hjemmeside, ja det er nok overkill.
mvh., hansjuul
tåbelig lov.
Skriv en tekst lignende "Din ISP tracker dine ip adresser, bevægelser, dit forbrug og dine downloads på internettet. Din mobiltelefon udbyder optager og gemmer dine samtaler, SMS'ser og datatrafik. Din browser gemmer data og sender informationer til producenten. Dit opreativsystem gemmer og tilpasser dine programmer. Denne hjemmeside benytter javascripts loaded på externe hjemmesider (fx google analytics) som sender information om dine bevægelser til dem. Vi loader også javascripts via CDN udbydere som holder statistik på fra hvilket land, hvilket tidspunkt og hvilken hjemmeside scriptet blev hentet på. Alt bliver logget og kan bruges - måske ikke idag, men så i morgen. Når du besøger denne hjemmeside acceptere du at hverken vi/jeg/firmaet kan kontrollere hvad data bliver brugt til i fremtiden, eller om data handles mellem eksterne kilder. Eftersom du kan se denne tekst, er informationer om dig allerede indsamlet - tak fordi du accepterede betingelserne"
;)
maxemil2 -> super fornuftig tekst. Jeg ville endda udbygge den med en afsluttende opsummering, hvor man slår fast at alt hvad man foretager sig på siden som udgangspunkt bliver logget. Lidt ironi kunne endda indbygges (udvides), så man også får skrevet lidt om, hvad man EGENTLIGT føler for denne cookie-lov :-)
=)
Syntes egentlig at der var masser af ironi i Emil's indlæg i forvejen ;-)
Første skridt på vej til at overholde lovgivningen er at finde en liste over hvilke cookies et dansk Wordpress med dansk Twentyten tema anvender. Og om de er sessionscookies eller persistant cookies, da man er forpligtet til at oplyse om dette på sin hjemmeside. Hvor kan jeg finde sådan en liste?
Jeg kan se Frederik stillede det samme spørgsmål i august 2011, men jeg kan ikke set om det blev besvaret med en liste.
Mvh., hansjuul
Du kan læse om WordPress cookies her: http://codex.wordpress.org/WordPress_Cookies
- Frederik
ok, mange tak jeg tror efterhånden, jeg har samlet nok information til at lave lidt privatlivspolitik på min hjemmeside. Jeg kan også læse mellem linjerne i forskellige artikler, at der skrides til vejledninger langt snarere end bøder fra erhvervsministeriet, i hvert fald en rum tid endnu, men der står ligeså klart mellem linierne, at loven er kommet for at blive, så man kan ligeså godt tage tyren ved hornene og få lavet sig en politik.
Mvh., hansjuul
Hej.
Det link til "Skabelon til udformning af privatlivspolitik" som Frederik skrev om er til et dokument fra 24. april 2008.
Den lov som er trådt i kraft er vel af nyere dato.
Er der nogen der kender til en nyere revision af "Skabelon til udformning af privatlivspolitik" ?
Mvh. Boje.
Hej.
Jeg har fundet dette http://www.minecookies.org/skabelon-til-cookie-og-privatlivspolitik
udarbejdet af Brancheorganisationen FDIM, Foreningen af Danske Interaktive Medier.
minecookies.org har også en "Hold mig opdateret" hvis man ønsker at holde sig opdateret om ændringer af anbefalinger til udformning af privatlivs- og cookiepolitik.
Mvh. Boje.
Øhm, og hvis http://minecookies.org/tilknyttede-sites har en pagerank 6/10 så er det da en god grund til at komme på den liste :)
Skabelon til cookie- og privatlivspolitikKan men ikke risiker at få DC på sin side hvis man kopier og anvender det ??
vh Rgh
Potentielt. Men det er vel de færreste der har et ønske om at få deres cookiepolitik til at ranke højt hos Google?
Du skal være logget ind for at skrive.