Har brugt WP siden 2005, men har stort set navigeret uden om dette tilbagevendende spørgsmål: Safe Mode ON/OFF? Nu skal jeg skifte udbyder og vil gerne til bunds i det. Mon ikke også andre end mig har døjet med dette spørgsmål? Derfor dette oplæg til en fælles erfaringsopsamling:
Jeg begyndte med WP Codex, hvor man kan læse følgende lakoniske melding:
Will Wordpress run in PHP Safe Mode?Most definitely! There are no known issues with any version of WordPress when PHP is running in Safe Mode.
(Fra codex.wordpress.org's FAQ)
Men hvor kommer så alle de rapporterede problemer fra. Denne her artikel kommer vist tæt på en god forklaring. Hvis jeg skal forsøge at opsummere:
• PHP's safe mode tillader kun en bruger/proces at arbejde med filer, som den ejer 'personligt' eller har delte grupperettigheder til.
• Sikkerheden slækkes ofte ved tildeling af '777' (mapper) eller '666' (filer) rettigheder.
• Svaret er manuel oprydning af rodet gennem SSH-adgang og vha chmod, chgrp, .htaccess mm.
Så langt er jeg sådan set med, og jeg har også jævnligt bedrevet den slags oprydning. Men tilbage står spørgsmålet:
Hvordan forebygger man overhovedet disse forkerte tildelinger af ejerskab og rettigheder?
Jeg kan se at, der kan opstå rod, når man sommetider uploader filer/plugins/updateringer inde fra WordPress' GUI, andre gange benytter en eller anden mere eller mindre tilfældig ftp-adgang, og andre gange igen måske benytter en terminal-adgang.
Men er svaret simpelthen så enkelt? Og findes der måske et plugin, der let kan hjælpe med at afsløre, rapportere og løse fejlene? :-)
Kan det virkelig passe, at man skal rydde op efter sig, efter hver eneste fil-upload?
Kan nogen pege på en konkret "best practice" med do's and dont's?
Hjælper det fx at automatisere updateringen vha fx Subversion eller lign?
Jeg har forstået, at Safemode-problemet er på vej til at uddø med PHP6. Men hvad gør man så længe for at undgå problemer? Skal man bare gå uden om 1-click-installationer, eller ...?
[ Jeg beklager, hvis jeg har brugt forkerte eller upræcise begreber, men håber alligevel, at min pointer trænger igennem. ]
not a support question