Hej alle!
Jeg er stødt ind i en problematik vedrørende anvendelse og oplysning omkring beskyttelse af personlige oplysninger.
Det drejer sig om, at det fra EU's side er blevet lovpligtig at få brugerens/besøgendes accept af, at der bliver lagret cookies på brugerens computer.
Ikke nok med det, skal der angives hvilke cookies der anvendes (navn), hvad de anvendes til samt levetiden på den konkrete cookie.
Jeg blev mildest talt noget overrasket over, at der var disse krav, for det betyder jo, at selv små private hjemmesider skal udfærdige et dokument med "information og samtykke ved
lagring af eller adgang til oplysninger i slutbrugeres terminaludstyr" (beskyttelse af personlige oplysninger) for ikke at stride mod lovgivningen.
Det jeg så er specielt interesseret i er, hvordan jeg kontrollere hvilke cookies der bliver dannet gennem WordPress? For der kan jo dannes cookies gennem temaer, plugins og selve WordPress brugerdel.
Så vidt jeg kan se på denne side, danner WordPress brugerdel følgende cookies (hvis man bruger over version 3,0):
wordpress_[hash] cookie
wordpress_logged_in_[hash] cookie
wp-settings-{time}-[UID] cookies
comment_author cookie
comment_author_email cookie
comment_author_url cookie
Er der flere?
Men hvordan kontrollere jeg, hvilke cookies der muligvis bliver dannet af temaer og plugins? Findes der en smart måde hvorpå, jeg kan se dette samt formålet med den aktuelle cookie og levetiden? Bliver man nødt til at dykke ned i hver enkelt kildefil for at se koden igennem efter, at der bliver dannet coookies og sessions?
Jeg ved, at det er en ordentlig smøre, som jeg lige har lirret af mig, men jeg håber, at I vil tage jer tid til at svare, om end ikke andet, så deltage i dialogen om hvordan denne nye lovgivning bliver overholdt bedst muligt ved brug af WordPress.
På forhånd tak!
P.S. Der kan læses mere om den nye lovgivning på denne side.
Venlig hilsen
Frederik