Hej Alle :-)
Jeg installerede lige Viper's Video Quicktags og glædede mig helt vildt til at få nogle videoer på min Wordpress side.
Men bekymringerne kom hurtigt, for jeg arbejder som fotograf og vil gerne have rene linier mht. rettigheder og ophavsret m.m., altså kort sagt have en sober side hvor jeg ikke træder nogen over tæerne.
Jeg har abonnement hos One.com og smed lige en wmv video op på min server via FTP'en, og det virkede jo både nemt og fint i Wordpress med Vipers. Men så kom jeg jo lige i tanke om at det pludselig var store dataoverførsler jeg nu var i gang med, når jeg streamede video, sammenlignet med tekst og billeder i Wordpress. Så jeg kontakte lige One.com hotline, og fik så at vide at jeg ikke måtte hoste video på mit abonnement (ej heller fildele m.m.)
Hmm, fair nok, de anbefalede så YouTube, som jeg selvfølgelig har set massere af videoer hos, men aldrig selv har hostet videoer hos. Ind og læse deres regler, og det første jeg støder på er selvfølgelig at jeg ikke må bruge YouTube kommercielt.
SPØRGSMÅL 1 : Det er jo fint nok at jeg lægger nogle billeder op på Wordpress som jeg har taget prof og fået penge for, men kan jeg så også lave en MS Photostorie (altså en lille wmv-video med et slideshow af min billeder) lægge den op på YouTube og derefter referere til den via Wordpress? Er det kommercielt og fy på YouTube?
SPØRGSMÅL 2: Og kan man egentlig slette sine egne YouTube-videos hvis man som fotograf pludselig bliver konfronteret med at der er en person på eet af billederne som ikke ønsker at være offentliggjort på nettet?
Jeg frygter jo lidt at jeg få lagt en YouTube video op med billeder, som jeg så ikke kan styre rettighederne for eller slette.
Jeg blev egentlig lidt forbavset over at video'er frem for billeder, pludselig giver så mange flere problemer.
Er der nogen der kan hjælpe mig videre i YouTube video junglen? På forhånd mange tak :-)
Hilsen Peter
resolved