Hejsa. Jeg har besluttet mig for at ville oprette en kombineret blog og webshop og er således endt med gerne at ville gøre dette via. wordpress da det er det eneste system jeg har en lille smule erfaring med. Hvad der dog volder mig mange panderynker er beslutningerne der følger: Hvor er det bedst at blive hostet og hvilket ecommerce plugin skal jeg bruge. For at i overhovedet kan rådgive mig må jeg naturligvis fortælle jer lidt om omfanget af projektet. :)
Jeg beskæftiger mig med animationer, visuelle indtryk og deslige. Det vil sige at jeg gerne vil kunne have en smule video, billeder, tutorials og div. projekt-filer på siden. Da video fylder en del og plads koster har jeg overvejet at have dem embedded fra en side som vimeo. I webshoppen er det meningen at jeg vil sælge lidt print og t-shirts. Det er ikke noget omfattende sortiment. Der hvor jeg kommer grundigt i tvivl er mht. betalingsplugin og gateway. Så vidt jeg kan læse mig til koster det en god portion penge at kunne tage imod dankort pga. nets-monopolet, hvilket i så fald er en løsning jeg ikke på nuværende tidspunkt er klar til da jeg ikke forventer at kunne generere noget betydeligt overskud. Dog er det rimelig vigtigt at jeg kan tage imod visakort (af hensyn til udenlandske kunder), hvilket flere og flere danskere da også har. Jeg har overvejet at købe mig et wp-theme fra themeforest som jeg kan customize og umiddelbart er jeg faldet for et theme som hævder at understøtte woocommerce. Mit hovede fyldes så en del spørgsmål. For hvad skal jeg som minimum af med om måneden for at kunne tage imod visa vha. dette plugin? Hvilken gateway vælger jeg? Kan jeg redesigne pluginnet så jeg ikke får sådan nogle grimme grå embossed standardknapper på siden? Og slutteligt, er den multilingual (indkøbskurv er dansk for danske kunder og engelsk for the rest.) Og vælger jeg denne kombi, hvor bør jeg så lade min side hoste? Hvad angår hosting er jeg super opsat på at det godt må være nemt og muligt at redigere sidens design online. Kort og godt så ønsker jeg mig en nem, visuelt flexibel og ikke særlig dyr løsning. Jeg har før købt domain hos gratisdns og fået hostet siden på en server en ven havde i UK og det gør jeg aldrig igen. Vil helst gå i en stor bue uden om tekniktunge løsninger så jeg kan fokusere på det visuelle, uden at blive ruineret.
Jeg er klar over at det blev et lidt langt indlæg med mange spørgsmål og krav, men jeg vil hellere være kræsen fra starten og vælge det mest optimale end jeg vil blive skuffet bare fordi jeg var bange for at stille dumme spørgsmål. Håber i vil hjælpe mig.
Vh.